GET /v1/comment/
HTTP 200 OK
Allow: GET, POST, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json
Vary: Accept

{
    "count": 9657,
    "next": "https://kerrokantasi-api.turku.fi/v1/comment/?limit=50&offset=50",
    "previous": null,
    "results": [
        {
            "section": "ID1621R3jm2PoOUJUaYlZr13GLaIVGRq",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9797,
            "content": "Turun linna! Rakennus, jossa valtavasti hukkaan heitettyä potentiaalia. Linna voisi parhaimmillaan olla Turun ykkösvetonaula ja tuoda kaupunkiin valtavasti enemmän turisteja ja työpaikkoja. Mallia pitäisi katsoa Euroopan hienoista turistikohteista ja mennä kaikessa yleisö edellä, esimerkiksi hienojen renesanssihuoneiden tuhlaaminen kokoustiloina on aivan älytöntä. Esille pitäisi tuoda myös koko linnan historia paljon paremmin kuin se on tähän asti tehty. Ainesta olisi vaikka mihin, ja muutoksen tulisi olla valtava. Suomessa ei montaa keskiaikaista linnaa ole, joten jottain tarttis tehrä.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-19T10:09:01.229559+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "x18dqqwqF8P6b436LDqKeo6yKWYDSYOK",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 238,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        975,
                        979
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9796,
            "content": "Lasten arjen paikat. Valokuvamateriaali, jonka pohjalta aikuiset voivat jakaa lapsuusmuistojaan seuraavan sukupolven kanssa.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-18T09:55:14.020175+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "ylj8gJeh6X5bn5W1THUWPa1QEoWFAKyy",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9795,
            "content": "1950- ja 1960-luvun rakentamisesta ja kaupunkiasumisesta.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-18T09:51:52.823951+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "ID1621R3jm2PoOUJUaYlZr13GLaIVGRq",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9794,
            "content": "Vanha kaupunki: Taiteen talo, Brinkkalan piha, Vanha Suurtori, Tuomiokirkkotori, Akatemiatalo, Åbo Akademin päärakennus ja tietenkin alueen puistot ja vanhat puut.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-18T09:50:02.069562+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [
                {
                    "url": "https://kerrokantasi-api.turku.fi/media/images/2022/05/jKIoePAT.jpeg",
                    "width": 480,
                    "height": 640,
                    "title": "Title",
                    "caption": "Caption",
                    "id": 158
                }
            ],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "GLgkN5GQZcUuWqo4jPrHIerDgWX4WY4B",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9793,
            "content": "Miksi Turku ei ole toiminut edelleenkään ns. Turun taudista, vaan keskustaan rakennetaan yhä kamalia elementtitaloja ja annetaan vanhojen rakennusten rapistua? Miksi raitiotie alunperin lakkautettiin ja miksi Turku jatkaa yhä edelleen yksityisautoilun suosimista? Turkuhalli oli aikoinaan demareiden ja kokoomuksen välinen kädenvääntö, jossa kompromissina saatiin uusi jäähalli, mutta täysin väärään paikkaan. Toivottavasti samaa virhettä ei enää tehdä tulevien liikuntapaikkahankkeiden kanssa.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-17T12:30:15.791886+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "x18dqqwqF8P6b436LDqKeo6yKWYDSYOK",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 238,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        979
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9792,
            "content": "Kulhon saaren poikakoti",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-17T12:27:42.206960+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "CEX5cVDkWyuw0Vw8lvRyB6Nq3coTvv9G",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9791,
            "content": "Kaatopaikat. Moni nykyinen asuinalue oli kaatopaikka, esimerkiksi Vasaramäki. \nAurajoen alla kulkevista tunneleistä ei puhuta missään. Mikä on suuri oviaukko Martin tunnelissa tai Urheilupuiston alla?",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-17T12:26:45.949254+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "OsJTkB5kShn0p0hYBVHeMmqct8gufLrg",
            "language_code": "",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9790,
            "content": "Aura Cup",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-17T12:25:01.341559+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "Z2hdpuBG4zktevxAyC0BnFAMWiyveKHS",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 239,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        980
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9789,
            "content": "Telakan toiminta alajuoksulla. Heikki Suhonen on kaikkien aikojen kovin suomalainen jalkapallon maalintekijä ja Martinmäen oma poika, hänet tulisi huomioida paremmin.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-17T12:23:05.630183+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "ylj8gJeh6X5bn5W1THUWPa1QEoWFAKyy",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9788,
            "content": "Aiemmat asuntomessut Turussa ja Olympiajalkapallo Kupittaan jalkapallostadionilla. Jalkapallolla on Kupittaalla 70-vuotinen historia, mutta Turku ei ole huomioinut sitä mitenkään.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-17T12:20:59.841747+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "ID1621R3jm2PoOUJUaYlZr13GLaIVGRq",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9787,
            "content": "Urheilupuisto, Bassin talo ja Vanha suurtori.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-17T12:18:24.716283+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "kEk6gOSPkeucWz5HmAWYnifepCnXVmR4",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9786,
            "content": "Hyvä Pormestari Minna Arve! \nOlemme vakituisia asukkaita Kakskerrassa ja kuulumme Vesiosuuskuntaan. Miksi kaupunki ei ota hoitaakseen koko Kakskerta-Satavan vesihuoltoa? Haluamme, että vesiasia on yhdenvertainen kaikille vakituisille asukkaille.",
            "author_name": "Maritta",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-14T17:21:24.924154+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "pPgeFQlHP7N5SBcvAGZykJQRlX6pE6me",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "kEk6gOSPkeucWz5HmAWYnifepCnXVmR4",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9785,
            "content": "Kakskerta/Satava alueella on kokoontumispaikkana Kakskertatalo. Olisi aivan ihanaa jos saataisiin pyörätie myös Vapparintielle. Kakskertatalon käytöstä voitaisiin myös puhua, ehkä Turun kaupunkikin voisi säännöllisesti käyttää ko. kohdetta.",
            "author_name": "Sukkula",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-10T16:07:34.623127+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "pPgeFQlHP7N5SBcvAGZykJQRlX6pE6me",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "rYk2edkgqA3afyi6q5NZt1kWThZoynHr",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 234,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        963,
                        953
                    ]
                },
                {
                    "question": 233,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        948
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9784,
            "content": "Ei ole järkeä lyhentää linjaa sen päästä vain säästösyistä. Linjan päässä lyhennys ei edes edistä matka-aikaa.\nRaitiotien jatkaminen Kraatarinkadulle asti parantaa saavutettauutta, alueella jolla asuu myös vanhuksia.",
            "author_name": "Vilja H",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T23:50:03.176864+03:00",
            "is_registered": true,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "Z2hdpuBG4zktevxAyC0BnFAMWiyveKHS",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 239,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        981
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9783,
            "content": "Esim. Barkerin puuvillatehtaan \"pumpulienkeleistä\" ja sotakorvauslaivoja rakentaneista telakkatyöläisistä.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T23:49:27.787127+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "gdDsDwvMKg3ne7vgg2US1q9H7PXH1gQS",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        923,
                        921,
                        920,
                        922,
                        916
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        911
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9782,
            "content": "Matkakeskus on tärkeä kohde, jonne ratikan tulee vaihtoyhteyksien vuoksi ulottua. Kuitenkaan tämän vaihtoehdon vuoksi raitiotie ei voi kiertää ydinkeskustaa.\nYlimääräisistä kuluistaan huolimatta tämä on tarpeellinen kompromissi ja järkevin ratkaisu.\nSamalla on mahdollisuus parantaa kevyenliikenteen kulkumahdollisuuksia ydinkeskustassa, ja vähentää kaupunkiviihtyvyyttä vähentävää yksityisautoilua.\nKadunvarsipysäköinnin vähentäminen on positiivinen seikka, sillä se kannustaa hyödyntämään Turun keskusta-alueen lukuisia parkkihalleja ja-luolia, joita ei käytetä täyteen potentiaaliinsa tällä hetkellä.",
            "author_name": "Vilja H",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T23:44:50.233441+03:00",
            "is_registered": true,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "rYk2edkgqA3afyi6q5NZt1kWThZoynHr",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 234,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        954,
                        953
                    ]
                },
                {
                    "question": 233,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        948
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9781,
            "content": "Kraatarinkadun vaihtoehto ehdottomasti palvelee parhaiten koko aluetta. Kuitenkin sillä muutoksella että linjan päätepysäkki olisi itse Kraatarinkadulla vrt. Pelttarinkadun versiota. Päätepysäkki sekä radanvaihtoalue mahtuisi samalle alueelle. Hyöty maksimoituisi alueella ja liikenteen sujuvuus Suurpäänkadulla parantuisi. Lisäksi kannattaisi tutkia mikäli voitaisi siirtää raitiotie kulkemaan Karvataskunkadun  itäisellä puolella metsän reunalla mahd. Kaarinan kunnan puolella Valkiapään mutkalle asti  nopeuttaen raitiotien liikennöintiä, ja vähentäen sekaliikennettä. Mikäli pysäkin väli olisi liian pitkä päätepysäkin ja seuraavan välillä voitaisi Orminkujan pysäkki toteuttaa sen vaihtoehdon mukaisesti ilman päätepysäkkiominaisuuksia. Yleisesti ottaen Turkuun on suunniteltu liikaa yhteisliikenneosuuksi sujuvuuden kannalta. Myös bussin ja raitiovaunujen yhteispysäkit tuotta ongelmia eri pysäkkekorkeuksien vuoksi, sekä bussien aiheuttama kiskojen tukkeutumisen talvella. Yleeensä ottaen olen sitä mieltä että Turun kapeilla kaduilla sekä jyrkissä mutkissa olisi todella eduksi jos päädyttäisi 1m (1000mm) raideleveyteen. Pääkaupunkiseudun Jokeriradan uudet Transtechin kaksisuuntaiset pikaraitiotievanut ovat hyvä esimerkki modernista raitiotiestä. Synergiaetuja löytyisi pääkaupunkiseudun mittavista kalustehankinnoista. Myös kotimaista käytettya kalustoa löytyisi tilapäiseen tarpeeseen. Turun museokalustokin voisi rajallisesti liikennöidä määrätyillä reittiosuuksilla. Tämän osion ulkopuolella yleisesti: Sataman linjan pitäisi ehdottomasti \"koukata\" Turun linnan kautta, koska matkustajasatamassa on liikennetarvetta vain kaksi kertaa päivässa (aamuin ja iltaisin), kun Linnaan on kävijöitä pitkin päivää. Toinen mielipide on että tuleva Hirvensalon linja pitäisi kulkea poliisilaitoksen ohi Eerikikadulla ja Sairashuoneenkadulta uudella raitiotie- ja kevyen liikenteen sillalla Sotalaistenkadulle, jossa hyvä vaihtoalue Asesepän- ja Martinkadun lähettyvillä. Ei ole järkevää tulevaisuutta ajatellen tukkia Martinsillan ja Myllysillan liikennettä muulta liikenteeltä, koska Koulukadun ja Puistokadun väylät ovat Turun harvoja  toimivia läpiajoväyliä  myös tulevaisuudessa.\n\nSamalla tuon esin ehdotuksen että Hirvensalon raitiotiereitti vedettäisi Majakkarannan ohi samaa reittiä kuin uusi kevyen liikenteen silta ja Vanhaa Kakskerrantietä suraten  koulukeskuksen sekä laskettelukeskuksen ohi Kakskerrantien reunassa Friskalan kautta Haarlaan saakka, jolloin investoinnista saataisi suurempi hyöty ja järkeva päätepiste suurehkolle asuntoalueelle. Tällä siltaratkaisulla ei rajoitettaisi nykyistä ajoneuvoliikennettä Hirvensalon sillalla ja saataisi lisää joukkoliikenteen käyttäjiä.",
            "author_name": "Raitiotieto",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T23:31:33.135388+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": 9296,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9780,
            "content": "Uudenmaankadulle Hämeenkadulta kääntyville myös mahdollisuus siihen, kääntyvälle liikenteelle ei tahdo jäädä aikaa tähän kun vastaantulevaa liikennettä on niin paljon.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T23:31:00.637985+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 232,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        935,
                        945,
                        939,
                        940,
                        941
                    ]
                },
                {
                    "question": 231,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        928
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9779,
            "content": "Uudenmaankadun reitti on nähdäkseni ainoa järkevä vaihtoehto. Raitiotie ei voi kulkea kulttuurihistoriallisesti tärkeän Tuomiokirkkotorin halki, koska tämä vaikuttaisi negatiivisesti kevyenliikenteen kulkuun, Tuomiokirkkotorin kulttuuri- ja tapahtumakäyttöön, sekä Uudenmaankadun ja Hämeenkadun liikenteen sujuvuuteen.\nRaitiovaunun kääntyminen Tuomiokirkkotorille aiheuttaisi enemmän häiriötä liikenteelle kuin sen kulkeminen Turun keskustan suurimpia väyliä pitkin.\nRaitiotien rakentaminen Uudenmaankadun kautta antaisi mahdollisuuden myös parantaa  Uudenmaankadun ja Hämeenkadun risteystä, joka erityisesti kevyelle liikenteelle on hankala, jopa vaarallinen. Julkiselle iikenteellekin tämä risteys on epäideaali sen ahtauden vuoksi. Raitiotien kulkeminen tätä kautta priorisoisi keskellä keskustaa kulkevalla kadulla julkisen liikenteen yksityisautoilun sijasta.",
            "author_name": "Vilja H",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T23:28:21.169819+03:00",
            "is_registered": true,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": 9759,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9778,
            "content": "Vasta kun saatiin linja-autoliikenne tältä reitiltä pois kirkkoa hajottamasta niin eikö taas oltaisi lisäämässä liikennettä täällä. Ei hyvä.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T23:04:37.282062+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": 9776,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9777,
            "content": "Ei missään nimessä ÅA:n edestä rikkomaan Brahenpuiston ja alueen vanhan rakennuskannan muodostamaa kokonaisuutta! \"Oikopolku\" joka sopii kyllä pyöräilijälle, muttei massiiviselle raitolinjalle.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T22:56:13.093578+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 232,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        940,
                        935
                    ]
                },
                {
                    "question": 231,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        929
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [
                9777
            ],
            "n_comments": 1,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9776,
            "content": "Ehdotan yhdistelmää Uudenmaankadun ja Tuomiokirrkkotorin /Akatemiankadun kautta kulkevaa linjausta seuraavasti: Uudenmaankadun pysäkit kuten Uudenmaankadun vaihtoehdossa, mutta raitiotie kääntyisi Tuomiokirkontorille vasta  Åbo akademin päärakennuksen edestä katuosan pohjoista reunaa pitkin Akatemiankadulle josta oikealle Hämeenkatua kohti alkuperäisen vaihtoehdon mukaisesti. Etuina hyvä vaihtomahdollisuus lähiliikenteen busseille ja ennen kaikkea Hämeenkadun risteyksen tukkeutumisen/vaarallisuuden välttäminen. Tuomiokirkon avara osuus kirkon edustala säilyy suurena torina ja mahdollisen Skanssin/Kaarinan jatkolinjaus säilyy suoraan Uudenmaankadulla. Omat liikennevalot kääntyville raitiovaunuille Uudenmaankadulta/-kadulle  Åbo Akademin päärakennuksen kohdalla. Voidaan synkronoida Hämeenkadun risteyksen liikenteen kanssa.",
            "author_name": "Raitiotieto",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T22:42:39.191250+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        921,
                        916,
                        917
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        911
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9775,
            "content": "Haarautuva  linjaus on ehdottomasti paras linjaus jolloin saadaan suurlta osin keskustan kattava linjaverkosto. Kiotenkin ehdotan haaraverkoston modidiointia sillä tavalla että matkakeskuksen linja toteutettaisi  jatkaen suoraan nykyisen linja-autoaseman jälkeen ylittäen Ratapihankadun ohi suoraan Logomon pysäköintialueen ja VR:än rautatiealueen väliin, jatkuen soraraiteena Logomon sillan alitse nykyiselle rautatieasemalle yhtyen Humalistonkadun haaralle siellä. Uusi pysäkki Logomonsilta toisi järkikäyttöä seka  Logomon sillalle että rata-alueen toisen puolen asukkaille, jotta kalliilla sillalla tulisi järkikäyttöä. VR:än autonkuormausraiteet ovat joka tapauksessa siirtymässä pois nykyiseltä paikalta, josta raitiotien reitti voisi kulkea nyk. vanhalle asemalle uuden elämyskeskuksen sillan alitse. Lääntisenkadun reittihän olisi pelkkä ahdas siirtoreitti vailla pysäkkejä ja minkäänlaista hyötykäyttöä. JokaToinen vuoro voisi kulkea Humalistonkautta ja joka toinen Matkakeskuksen/Logomonsillan kautta jolloin aina olisi suora yhteys ilman vaihtoa Satamasta/Linnakaupungista/Kirstinpuistosta  sekä nyk. rautatieasemalle että Matkakeskuksen kautta Kauppatorille. Tärkein asia olisi molempien haarojen toteuttaminen keskustan elävöittämiseksi sekä yhteyden luominen nyk rautatieaseman ja linja-autoaseman  (matkakeskuksen) välille. Lisäksi mielestäni olisi parempi linja vaihtoehto Maariankadulta Brahenkadun kautta matkakeskukselle. Pysäkit mahtuisi mainiosti Brahenkadulle Sibeliuksenkadun ja Tuureporinkadun välille. Aninkaistenkatu on ainoa leveä väylä muulle liikenteelle Helsinginkadun lisäksi, joka jo tänään on ajoittan tukkeutunut. Aninkaistenkadun linjavaihtoehto tukkii/vaikeutta vuosikymmeneksi reitin muulle liikenteelle kuin raitiotelle. Haarautuva vaihtoehto yhdistämälla molemmat reitit on  paras käyttöasteen kannalta. Jatkoyhteys sekä Hirvensalon että Raision/Runosmäen suuntaan on huomioitu tässä.",
            "author_name": "Raitiotieto",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T22:24:32.618716+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 232,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        941,
                        940,
                        936,
                        935,
                        934,
                        933,
                        932
                    ]
                },
                {
                    "question": 231,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        928
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9774,
            "content": "Tuomiokirkon alue tulisi rauhoittaa pyöräilylle/kävelylle sekä joukkoliikenteelle.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T22:18:32.602160+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        915,
                        914,
                        916,
                        917,
                        918,
                        922,
                        923
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        911
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9773,
            "content": "Haarautuva linjaus tukee jatkolinjauksia mm. Martin ja Raision suuntaan.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T22:16:25.767599+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "rYk2edkgqA3afyi6q5NZt1kWThZoynHr",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 234,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        957,
                        959,
                        958,
                        955,
                        954
                    ]
                },
                {
                    "question": 233,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        948
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9772,
            "content": "Tehdään kerralla kunnollista ja vedetään linja niin, että se kattaa Varissuon kokonaan.",
            "author_name": "Kerralla kunnolla",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T22:12:16.528169+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 232,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        941,
                        939,
                        940,
                        936,
                        938,
                        935,
                        933
                    ]
                },
                {
                    "question": 231,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        928
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9771,
            "content": "Pitkän tähtäimen tavoitteena tulee olla henkilöautojen läpiajokielto Tuomiokirkkosillan lävitse. Nyt Turun historiallisista osaa halkoo \"moottoritie\", jonka ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa tuovan viihtyisyyttä kaupunkiin. Linjaus Uudenmaankadun kautta rahoittaa tilaa ja mahdollistaa jatkoyhteyden Kaarinan suuntaan.",
            "author_name": "Ihmisten Turku",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T22:06:14.616541+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        922,
                        923,
                        921,
                        920,
                        918
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        911
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9770,
            "content": "Haarautuva linjavaihto on kokonaisuutta ja tulevaisuutta ajatellen ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto. Näin saadaan kerralla keskusta-alueen työt tehtyä, ja jatkossa linjoja on helppo jatkaa Martin kautta Hirvensaloon ja matkakeskukselta Runosmäkeen.\n\nTurun viivyttely raitiotien kanssa on hämmästyttävää ja sataa Helsingin ja erityisesti Tampereen suuntaan. Tehdään vihdoinkin kaupunkia ihmisille autojen sijaan, mikä edellyttää raideliikenteen lisäksi panostusta pyörä- ja kävelyinfraan.",
            "author_name": "Ihmisten Turku",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T21:57:19.934975+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        920,
                        923,
                        922
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        911
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9769,
            "content": "Haarautuva yhteys on paras ja toimivin, liikkuu laajalti kaupungissa. Matkakeskuksen reitti menee läntisen kadun kautta, sinne ei mahdu ratikka, linja-autot ja pyöräilijät samalle kadulle ja vielä autotkin saatava pysäköidyksi.",
            "author_name": "jalankulkija",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T21:20:46.555381+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        927
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9768,
            "content": "Olen seurannut kymmenen vuotta Tampereen ja Turun raitiotiehankkeiden valmistelua. Lähtökohdiltaan hankkeet ovat täysin erilaisia kaupunkien kehityshistoriasta ja fyysisestä ympäristöstä johtuen. Turun ydinkeskusta on yhden upean ja elävän torin ympärille historian kuluessa muodostunut tiivis kokonaisuus, jossa kaikki suuret mullistukset aiheuttavat ongelmia, minkä toriparkin rakentaminen konkreettisesti on osoittanut. Tampereella ei tällaista suppeaa ydinkeskustaa ole. \n\nTampereen raitiotien runkolinjana toimii Hervannasta keskustaan johtava suora väljille pääkaduille sijoitettu reitti, jota parhaillaan jatketaan läntisiin kaupunginosiin. Rakentamisen edellytykset maapohjan ja katuverkoston osalta ovat pääosin hyvät. Turussa ei tällaisia edellytyksiä ole. Varissuolta Hämeenkadulle sijoittuvaa reitin osaa voidaan verrata Tampereen koko verkon lähtökohtiin. Lähestyttäessä Turun ydinkeskustaa ollaan todellisissa vaikeuksissa. Kyllä nykytekniikalla ja suurilla kustannuksilla päästään Tuomiokirkon ohi ja joen yli, jos ei kulttuurihistorian ja rakennetun arvokkaan ympäristön muutoksesta välitetä. Varsinaiseen ydinkeskustan rakenteelliseen ongelmaan törmätään heti Eerikinkadun päässä. Kuvitelkaa kaikkia raitiotien katutiloja, jotka on revittävä auki reunasta reunaan ja ovat varmuudella ainakin osittain avonaisina lähes koko pitkän rakennusprojektin ajan. \nTampereella Kalevan suuralueen pääkaduilla Teiskontiellä ja Sammonkadulla kovapohjaisilla teilläkin tämä vaihe kesti 4 - 5 vuotta. Ei siellä tarvittu muinaismuistojen lusikkakaivauksia eikä monikymmenmetrisiä paalutuksia kuten Eerikinkadulla ja monella muulla Turun keskustan kadulla tarvitaan. Miten rakennusaikainen väistöliikenne, joka Tampereella hyvissä oloissa oli todella vaikeaa, voidaan toteuttaa Turussa niin, etteivät ydinkeskustan elintoiminnot näivety kokonaan?\n\n Entä lopputulema?\n Tampereen raitsikka toimii jo ja länteen jatkettavia lisälinjoja suunnitellaan ja rakennetaan. \nJos Turku saisi suunnitellun Varissuo - satama linjan toteutettua, mihin sitten mentäisiin? Meillä on meri vastassa, eikä luontevia jatkoyhteyksiä muihin suuntiin ole kuin haaveissa. \nTampereen ratikkaverkosto tulee välittämään todella ison liikennemäärän. Turussa ei edes teoriassa pystytä kuin pieneen murto-osaan Tampereen ratikan kapasiteetista.\nLisäksi ihmettelen, miten Turun ydinkeskustassa millään esitetyllä vaihtoehdolla saataisiin ahtailla kaduilla ja 90 asteen kulmakäännöksillä raitiotie sovitettua muuta liikennettä oleellisesti haittaamatta rajallisiin katutiloihin.  Tämä koskee erityisesti muuta joukkoliikennettä, polkupyöräilyä ja jalankulkua.\n\nRaitiotien suunnitteluhanke on Turussa tapahtunut huonoissa merkeissä. Turun ei olisi pitänyt iskeytyä sokeasti Tampereen kylkeen liian vähäisillä lähtöselvityksillä. Kunnianhimoisten tavoitteiden toteutusrealismi olisi pitänyt testata oleellisilta osin heti alussa eikä ryhtyä jalka oven väliin menetelmällä puoliväkisin hanketta edistämään toteutussuunnitelmilla. Vastustan ehdottomasti raitiotietä Turkuun.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T20:30:07.842440+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "rYk2edkgqA3afyi6q5NZt1kWThZoynHr",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": 9766,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9767,
            "content": "Kesken jääneen ajatuksen loppuosa: \n... lenkki hoidettaisiin busseilla, ja Varissuon liikekeskuksella olisi laadukkaat laiturin yli -vaihtopysäkit. Vaihtopysäkkien kautta voisi ajaa bussiliikennettä monesta suunnasta, ja osa voisi kulkea ratikkaan verrattuna vaihtoehtoista reittiä keskustaan (vrt. Hervanta Tampereella).",
            "author_name": "Ex-turkulainen",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T20:02:12.065883+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "rYk2edkgqA3afyi6q5NZt1kWThZoynHr",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 234,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        954
                    ]
                },
                {
                    "question": 233,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        949
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [
                9767
            ],
            "n_comments": 1,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9766,
            "content": "Jos näistä pitää valita niin kaipa se sitten on parhaiten Varissuon alueen kattava Kraatarinkadun linjaus. Kaikki linjausvaihtoehdot näyttävät kuitenkin sulkevan pois linjaston myöhemmän jatkamisen, eli minusta päätepysäkki voisi olla jo Varissuon liikekeskuksen kohdalla, ja tuo lenkki hoidettaisiin busseilla (vrt. Hervanta Tampereella).",
            "author_name": "Ex-turkulainen",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T19:58:57.166784+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 232,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        934,
                        942,
                        941,
                        940,
                        939,
                        935
                    ]
                },
                {
                    "question": 231,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        928
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9765,
            "content": "Suunnitelmakuvista tulee hyvin selväksi se, että Tuomiokirkon edestä linjaamalla ratikalla olisi useampia mutkia reitillään. Vähemmän mutkia = sujuvampi kulku. Lisäksi Uudenmaankadulla on ennestään kaupunkilaisille tuttu vaihtopaikka. Yksi merkittävä vaikutus olisi myös Uudenmaankadun ympäristön merkittävä rauhoittuminen autoliikenteen aiheuttamalta melulta, pölyltä ja turvattomuudelta, eli jalankulkuympäristön merkittävä parannus.",
            "author_name": "Ex-turkulainen",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T19:54:36.445827+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        927,
                        917
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        911
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9764,
            "content": "Haarautuvassa vaihtoehdossa ei tule \"väärään suuntaan\" ajamista ja mutkittelua on vähemmän. Haaraan tyngästä voidaan myöhemmin jatkaa muualle, vrt. Tampereen raitiotien linja 1 molemmissa päissä.",
            "author_name": "Ex-turkulainen",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T19:48:58.587429+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        921,
                        919,
                        917,
                        918,
                        914
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        911
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9763,
            "content": "Ei ole järkeä mutkitella matkakeskuksen kautta. Liikaa mutkia ja pitkä pätkä Läntisellä Pitkäkadulla autojen joukossa. Humalistonkadun kautta mennessä, ovat linjat paljon suoremmat ja nopeammat.\n\n\nHumalistonkadusta täytyy tehdä koko sen matkalta joukkoliikennekatu, eli yksityisautot pois (pl. tonteille ajo jne.) myös välillä Puutarhakatu-Ratapihankatu. Humalistonkadussa on potentiaalia urbaaniksi joukkoliikennekaduksi, jonka varrella on mukava kävellä ja pyöräillä. Ei pidä menettää osaa tästä potentiaalista päästämällä yksityisautoja tuolle pätkälle. Yksityisautot vain hidastavat raitiovaunujen liikkumista.",
            "author_name": "Turun urbaani joukkoliikennekatu",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T19:02:41.894697+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": 9758,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9762,
            "content": "Kyllä raitiotie ehdottomasti parantaa pyöräilyn edellytyksiä Humalistonkadulla. Ei kannata mutkitella raitiotien matkakeskuksen kautta, tehdään sen sijaan haarautuva vaihtoehto ja tehdään Humalistonkadusta urbaani joukkoliikennekatu. Saadaan yhteys matkakeskukseen ja nopeampi linja vähemmillä mutkilla sataman suuntaan.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T18:50:21.578954+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": 9756,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9761,
            "content": "Sähköbusseja on olemassa ja ihan hyvä vehkeitä ovatkin. Eivät ne silti raitiotien korvaajia ole. Bussit ja raitiotie eivät ole kilpailevia järjestelmiä, vaan ne täydentävät toisiaan. Raitiotien palvelutaso on huomattavasti parempi kuin bussien mm. aikataulussa pysymisen, matkustusmukavuuden ja kapasiteetin osalta. Raitiotien toimiessa joukkoliikenteen selkärankana, on bussien tuottama palvelu helpompi järjestää sen ympärille, jolloin raitiotie käytännössä parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa kaikille. \n\nEn ole myöskään vielä missään kuullut argumentteja, että miksi tämä bussien paljon pauhattu joustavuus olisi jotenkin hyvä asia? Tai vastaavasti että miksi raitiotien ''jäykkyys'' olisi huono? Ei tehokasta ja hyvää joukkoliikennettä voi markkinoida sillä että ''tämä on hyvä koska linjan reittiä voi muuttaa helposti vaikka joka viikko''. Raiteiden pysyvyys nimenomaan luo kasvukäytäviä, joiden varrelle yritykset tekevät investointeja. Kaikissa Eurooppalaisissa  verrokkikaupungeissa, joissa on toteutettu moderni 2000-luvun raitiotie, on radan varrelle keskittyneet miljardiluokan investoinnit juurikin raitiotien pysyvyyden ansiosta. Ei tällaisia etuja saavuteta busseilla. ''Joustavilla'' busseilla on paikkansa, mutta se ei ole Turun kokoisessa kaupungissa laadukkaan joukkoliikenteen selkärankana.\n\nJa eipäs nyt ruveta puhumaan puolitotuuksia. Kommenteissa ei väitetä että Turku olisi suurin Pohjoismainen kaupunkiseutu ilman raitiotietä (vaikka onkin yksi suurimmista), vaan että Turku on suurin kaupunkiseutu jossa ei ole raitiotietä eikä lähijunia. Tässäkin tapauksessa lähijunat ja raitiotie eivät ole toisiaan korvaavia asioita, vaan toisiaan täydentäviä. Malmössäkin on herätty siihen että pelkillä busseilla ei voi näin suuren kaupungin joukkoliikennettä ratkaista, joten sielläkin on suunnitteilla raitiotie.\n\nSuurin ajuri ei todellakaan ole ''se että Tampereella on raitiotie'', vaikkakin perusteet miksi Turku hyötyisi paljon raitiotiestä, ovat hyvin samanlaisia kuin Tampereella, jossa niistä hyödyistä nyt nautitaan. Raitiotien järkevyys alkaa valjeta, kun ajattelee mm. seuraavia: \n- Raitiotie on VTT:n selvityksen perusteella kannattava hanke kaupungille\n- Raitiotien avulla saadaan parempi joukkoliikenne kaikille\n- Raitiotie kasvattaa joukkoliikenteen liikkumistapaosuutta, jolloin raitiotien ansiosta keskustan teillä on vähemmän autoja, ja siten vähemmän ruuhkia\n- Raitiotiellä saadaan kiistattomat kaupunkikehitykselliset hyödyt\nym.\n\nPs. kannatan raitiotielle haarautuvaa linjausta.",
            "author_name": "Faktat ja raiteet suoriksi!",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T18:46:25.733850+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "rYk2edkgqA3afyi6q5NZt1kWThZoynHr",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 234,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        962,
                        961,
                        960,
                        954,
                        953
                    ]
                },
                {
                    "question": 233,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        946
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9760,
            "content": "Pelttarinkadun reitti on kaikista vaihtoehdoista lyhin. Sen rakentaminen säästää aikaa ja rahaa verrattuna pidempiin vaihtoehtoihin.",
            "author_name": "TurkulainenMies",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T18:18:30.325641+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 232,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        942,
                        944,
                        943,
                        941,
                        940,
                        935,
                        932
                    ]
                },
                {
                    "question": 231,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        929
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [
                9778
            ],
            "n_comments": 1,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9759,
            "content": "Tuomiokirkontorin reitti ei haittaa autoliikennettä niin paljon kuin Uudenmaankatua pitkin kulkeva reitti. Tuomiokirkontorilla kulkee autoja niin vähän. Sen sijaan Uudenmaankadun risteyksessä on vilkasta, ja raitiotie haittaisi liikennettä sekä rakentamisen että käytön aikana.",
            "author_name": "TurkulainenMies",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T18:14:23.490807+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        925,
                        924,
                        922,
                        923,
                        915,
                        913
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        910
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [
                9762
            ],
            "n_comments": 1,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9758,
            "content": "Humalistonkadun kautta kulkevat vaihtoehdot ovat huonoja, koska ne häiritsevät pyöräilyreittiä siellä. Matkakeskuksen kautta kulkeva vaihtoehto ei haittaa pyöräilyä niin paljon.",
            "author_name": "TurkulainenMies",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T18:10:19.421232+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": 9748,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9757,
            "content": "Minun keskustaani kuuluu laadukaat joukkoliikenneyhteydet ja laajemmat yksityisautoilta rauhoitetut alueet. Tämä saavutetaan raitiotiellä. Rakennuksen aikaiset haitat eivät kestä viittä vuotta koko linjauksen matkalta, vaan tietyn paikan aikaiset haitat jäävät lyhyemmäksi, kun työtä tehdään vaiheittain. Kun työt valmistuvat ja raitsikka pääsee liikennöimään, elävöityy keskusta huomattavasti aivan kuten Tampereella on käynyt. Kaikissa verrokkikaupungeissa Euroopassa on modernin raitiotien rakentaminen tuottanut linjan varrelle miljardi luokan yksityiset investoinnit. Miksi tämä ei muka tapahtuisi Turussa? Raitiotien raiteiden ''jäykkyys'' on edelleenkin etu, ei haitta. Ja ei ole tulossa mitään ''innovatiivista'' liikkumisen muotoa, joka syrjäyttäisi raitiotien tuoman tehokkuuden.\n\nEi tätä ole lähdetty vetämään Tamperetta matkien, vaan siksi että raitiotie on hyvä ratkaisu Turkuun joukkoliikenteellisesti ja kaupunkikehityksellisesti. Raitiotie palvelisi joukkoliikenteen selkärankana ja välineenä joukkoliikenteen liikkumistapaosuuden kasvattamiseksi. Näin ollen yksityisautoilun aiheuttamat ruuhkat Turussa todennäköisesti vähenisivät. Ja tämä siis raitiotien ansiosta.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T16:34:28.364767+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        927
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        912
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [
                9761
            ],
            "n_comments": 1,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9756,
            "content": "Tämä ei voi olla järkevä investointi koska sähköbussit ovat jo olemassa. Sähköbusseilla saavutetaan pienemmilä kustannuksilla parempi palvelu kaikille lähiöille eikä vaan yhdelle. Sähköbusseilla saavutetaan joustavuutta koska muutokset linjavalinnoissa on helppo tehdä. \nKommenteissa väitetään että Turku olisi suurin pohjoismainen taajamma ilman raitiotietä. Ei ole totta. Malmön väkiluku on n. 350.000. Suur-Malmö on n. 750.000 joka vastaa Turun esitettyä 352.000. Malmö on panostanut sähköbusseihin.\nTuntuu että tämän päätoksen suurin ajuri on se että Tampereella on raitiotie, muuten tämän päätöksen järkevyyttä on vaikea käsittää.",
            "author_name": "Freddy",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T16:11:21.746824+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        927,
                        916
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        910
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9755,
            "content": "Raitiotiejärjestelmän laajentaminen Raision ja Runosmäen suuntaan on tärkeä pointti, eniten minulla painottuvat kuitenkin Kauppatorin, Puutorin, tulevan matkakeskuksen ja nykyisen rautatieaseman saavutettavuus ja mahdollisuus säilyttää Humalistonkatu autoliikennekäytössä. \n\nHaarautuva vaihtoehto on huono.\n\n\nMaariankadulla tapahtuva pyöräily on vaarallinen. Voiko sitä ohjata kortelin verran muille kaduille?",
            "author_name": "Merja K",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T09:52:14.182063+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "rYk2edkgqA3afyi6q5NZt1kWThZoynHr",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 234,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        960,
                        956,
                        953
                    ]
                },
                {
                    "question": 233,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        948
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9754,
            "content": "Mahdollisimman kattava, mutta samalla nopea raitsikkaverkko on Varissuolla paras.",
            "author_name": "Merja K",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T09:31:51.467362+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 232,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        932
                    ]
                },
                {
                    "question": 231,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        929
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9753,
            "content": "Jos Tuomiokirkkovaihtoehto valitaan, raitsikka tulee sijoittaa mahdolisimman lähelle puistoa, jotta minimoidaan mahdoliset tärinäriskit ja maksimoidaan alueen muu, erittäin tarpeellinen käyttö mm. tapahtumiin. Ehkä pyöräilyn voisi kuitenkin sijoittaa kiskojen ja puiston väliselle alueelle.",
            "author_name": "Merja K",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-08T09:29:27.547336+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "rYk2edkgqA3afyi6q5NZt1kWThZoynHr",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 234,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        958,
                        957,
                        953
                    ]
                },
                {
                    "question": 233,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        948
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9752,
            "content": "Myös Orminkujan linjaus saattaa tulla kyseeseen, mutta Pelttarinkadun päätepysäkillä on aivan liian pieni palvelualue. Suurta investointia ei kannata jättää tyngäksi, ja pysäkkien lisäämisellä on vähemmän vaikutusta liikennöintiin reitin päässä. Lyhyempien linjausten tapauksessa matka-aika keskustaan saattaa ehkä normaalilla kävelyvauhdilla olla suurinpiirtein sama kävelemällä Liikekeskuksen pysäkille kuin se olisi Kraatarinkadun päätepysäkiltä, mutta näiden kahden sijainnin välillä on kuitenkin monelle varsin merkittävä kävelymatka ja varsin huomattava mäki.\n\nHuomaan että Liikekeskuksen pysäkkiä ei ole suunniteltu keskuksen alle, oletan tämän olevan pylväiden sijainnin vuoksi? Toivottavasti tälle pysäkille rakennetaan ainakin katokset.",
            "author_name": "Pyöräilevä opiskelija",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-07T23:49:41.297584+03:00",
            "is_registered": true,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 232,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        945,
                        941,
                        940,
                        933
                    ]
                },
                {
                    "question": 231,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        928
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9751,
            "content": "Linjauksen ei tule missään nimessä kulkea Tuomiokirkontorin kautta. Alue on kulttuurihistoriallisesti äärimmäisen herkkä ja se on merkittävä jalankulku- ja pyöräilyväylä. Myös tapahtumille ja terasseille on hyvä jättää enemmän tilaa. Raitiovaunut istuvat huomattavasti luonnollisemmin leveälle ajoradalle kuin historialliselle aukiolle ja reitille tulee vähemmän kaarteita jos linjaus menee Uudenmaankadun kautta.\n\nAutoliikenteen sujuvuus Uudenmaankadulla, Hämeenkadulla ja niiden risteyksessä on mielestäni heikko peruste torin linjaukselle. Kyseisten katujen luonne muuttuu joka tapauksessa koska raitiotie kulkee Hämeenkadulla, Aninkaistenkadulla ja Tuomiokirkkosillalla (ja mahdollisesti tulevaisuudessa Skanssiin), jolloin autot eivät merkittävästi hyötyisi lisäkaistoista lyhyillä risteykseen johtavilla osuuksilla. Lisäksi ympäristösyyt, joukkoliikenteen sujuvuus ja hyvä kaupunkisuunnittelu ylipäänsä vaativat autoliikenteen rauhoittamista ja vähentämistä tiheästi rakennetuilla alueilla. Tämä tulisi tehdä ensisijaisesti infran avulla ja esimerkiksi Aninkaistenkadun läpiajokiellon kaltaisilla ratkaisuilla. Kannattaa pitää mielessä että edellä mainittu tulee hyvin varmasti toteutumaan lähitulevaisuudessa, ilman ratikkaakin, jolloin liikenne vähenee huomattavasti.\n\nPidän Uudenmaankadun linjauksesta myös koska se tukee paremmin mahdollista jatkoa Skanssin ja Kaarinan suuntaan ja mahdollistaa paljon sujuvammat vaihdot paikallisbussien kanssa.\n\nYleisesti, arvostan suunnitelman yksisuuntaisia pyöräteitä, mutta toivon että jatkosuunnittelussa kiinnitetään huomiota yksityiskohtiin kuten esimerkiksi liian kapeaan pyörätien jatkeeseen Vanhan Suurtorin ja Tuomiokirkontorin välillä.",
            "author_name": "Pyöräilevä opiskelija",
            "n_votes": 1,
            "created_at": "2022-05-07T23:23:16.218993+03:00",
            "is_registered": true,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "YbAmnp3OmCHvLbtnbqlpmgGW438ohGog",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": true,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": "unknown",
            "id": 9750,
            "content": "Viesti on poistettu.",
            "author_name": "Pyöräilevä opiskelija",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-07T23:22:09.398481+03:00",
            "is_registered": true,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [
                {
                    "question": 230,
                    "type": "multiple-choice",
                    "answers": [
                        925,
                        924,
                        916,
                        915
                    ]
                },
                {
                    "question": 229,
                    "type": "single-choice",
                    "answers": [
                        910
                    ]
                }
            ],
            "comment": null,
            "comments": [],
            "n_comments": 0,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9749,
            "content": "Päälinjan tulee kulkea Matkakeskuksen, Rautatieaseman ja Kupittaan aseman kautta.",
            "author_name": "Larre",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-07T21:21:07.318598+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        },
        {
            "section": "xShIcl7q1t3qcmAK0B9237pmnPgpMONk",
            "language_code": "fi",
            "answers": [],
            "comment": null,
            "comments": [
                9757
            ],
            "n_comments": 1,
            "pinned": false,
            "reply_to": "",
            "deleted": false,
            "deleted_at": null,
            "deleted_by_type": null,
            "id": 9748,
            "content": "Minun Turkuni keskusta alkaa Tyksin tienoilta, kulkee Hämeenkadun ja Tuomiokirkon ympäristöjä seuraillen, kaartaa Eerikinkatua torille ja leviää koko ruutukaavan alueelle. Kaikissa raitiotien vaihtoehdoissa te haluatte repiä tämän keskustani hajalleen. Ette pelkästään 5 - 10 vuoden kestävän rakentamisvaiheen ajaksi vaan lopullisesti.\nRaitiotie voi vain huonontaa nykyistä liikkumista. Jäykkyytensä ja kalleutensa vuoksi se tulee estämään kaikki lähitulevaisuudessa ja pitkällä tähtäimellä kehiteltävät innovatiiviset ja keveämmät liikkumisen muodot.\nKoko hanke on farssi, jota on lähdetty vetämään Tamperetta matkien ja unohtaen, että Turku on historialtaan ja rakenteeltaan aivan erilainen kaupunki. Parhaimmillaankin raitiotie palvelisi vain yhdestä lähiöstä keskustaan suuntautuvaa liikkumista. Tampereella raitiotien kattavuus on Turkuun verrattuna moninkertainen ja sen rakentamisen yksikkökustannukset oleellisesti Turkua pienemmät rakennuspohjien ja katuverkoston vuoksi.",
            "author_name": "Anonyymi",
            "n_votes": 0,
            "created_at": "2022-05-07T19:02:25.787628+03:00",
            "is_registered": false,
            "can_edit": false,
            "geojson": null,
            "map_comment_text": "",
            "images": [],
            "label": null,
            "organization": null,
            "flagged": false,
            "hearing": "DPtPtnKsgmYySUHVlZBLigmbg0p7qCid",
            "hearing_data": false
        }
    ]
}